Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نرگس روی یک مبل سفید در صحنه‌ای با پس‌زمینه سیاه، رو به دوربین نشسته و قرار است روایتگر داستان هولناک قتل برادرش باشد. خودش است و دوربین و به تنهایی می‌خواهد از قساوت قاتل بگوید و تلخی داغ برادر. او قصه‌ را از زاویه دید خودش روایت می‌کند و خواهرش هم از نگاه خودش. روایتشان شبیه هم است تا جایی که به صبح روز اعدام قاتل می‌رسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی می‌بخشد و دیگری...

این شیوه‌ای است که «ماه در می‌زند» جدیدترین برنامه اجتماعی تلویزیون برای روایت قصه‌های اجتماعی برگزیده است. هر کاراکتر از نگاه خودش قصه را روایت می‌کند و با تعلیقی که با تدوین از سوی سازندگان ایجاد می‌شود، مخاطب را با خودش همراه می‌کند.

این برنامه که تدارک گروه اجتماعی شبکه دو سیما برای ماه محرم و صفر است و مریم نوابی‌نژاد کارگردانی و طراحی و سیدجواد محسنی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارند به تازگی روی آنتن رفته و باید دید آیا با این شیوه جدید می‌تواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند یا خیر.

با هم نگاهی بیندازیم به برخی ویژگی‌هایی که این برنامه اجتماعی جدید تلویزیون را از دیگر برنامه‌های این حوزه متمایز می‌کند.

درهم‌شکستن کلیشه‌ها
برنامه‌های مناسبتی تلویزیون در یک دهه گذشته با چند المان و کلیشه ثابت تولید می‌‎شدند. «ماه در می‌زند» در همین قسمت‌های ابتدایی نشان داده که این کلیشه‌ها را درهم شکسته و توانسته از آنها عبور کند. وسوسه داشتن مجری ستاره و استفاده از بعد تبلیغاتی آن و نیز هزینه میلیاردی تولید دکور عظیم، مواردی هستند که این برنامه تلویزیونی سعی کرده روی آنها پا بگذارد و از آنها عبور کند تا رودررویی ساده‌تری با مخاطب داشته باشد.

چشم تو چشم با دوربین
در هر قسمت از «ماه در می‌زند» دو، یا سه نفر از اعضای خانواده یا یک گروه دوستان که با یک موضوع واحد مرتبط هستند، در سبکی شبیه به مستندهای داستانی، به روایت داستان خود می‌پردازند. این اتفاق که اغلب در برنامه‌های اجتماعی با هدایت مجری انجام می‌شود، در این برنامه بی‌واسطه و چشم در چشم دوربین صورت می‌گیرد تا مخاطب احساس کند در خلوتش نشسته و به درددل یک دوست گوش می‌دهد.

ضبط در یک بلک‌باکس بدون عنصر اضافه
یک مبل سفید، یک زمینه سیاه و چند نور همه المان‌های محیطی استودیوی ضبط «ماه در می‌زند» هستند. عناصری که هم به مهمان آرامش می‌دهند تا به دور از تکلف و با احساس راحتی روایتش را با مخاطب درمیان بگذارد و هم به مخاطب این حس را می‌دهد که انگار پای صحبت‌های یک دوست نزدیک نشسته و قرار است روایت او را بدون دخالت هیچ فرد یا عنصری بشنود. «ماه در می‌زند» با این شیوه سعی می‌کند تا تعامل راحت‌تری با مخاطب داشته باشد و او را به داستان‌هایش نزدیک‌تر کند.

برنامه سینمایی با حضور مردم
این شعار برنامه «ماه در می‌زند» است که سعی کرده در تدوین و ایجاد تعلیق در روایت قصه هر قسمت به آن برسد. هر چند حالا و پس از پخش تنها سه قسمت از برنامه گفتن این نکته که آیا «ماه در می‌زند» در این رویکرد خود موفق بوده یا نه چندان درست نیست اما از این نگاه که مردم همیشه قصه دوست داشته‌اند و از شنیدن قصه‌های دیگران لذت برده‌اند و با آنها هم‌ذات پنداری کرده‌اند، به نظر می‌رسد هدف‌گذاری درستی انجام شده است که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.

۵۸۵۸

کد خبر 1544968

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: تلویزیون شبکه دو سیما برنامه های تلویزیونی ماه در می زند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۱۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی

  سعید بارانی خودش را برای «قاب کوچک» این‌گونه معرفی می‌کند: از سال۷۸کارگویندگی را شروع کردم. از برنامه‌های شاخص می‌توانم به برنامه «خانه فرهنگ» رادیو تهران، بخش شامگاهی چهارشنبه‌های رادیو پیام «پل مدیریت»، رادیو تهران برنامه «خانه ما»، «خانواده تهرانی»، آرم و آنونس‌های شبکه‌ها اشاره کنم.

از گم‌گشتگی تا درک و یافتن
وی در ادامه با ارائه تعریفی از رادیو می‌گوید: رادیو با نگاه بیرونی و گاه با نگاهی کاملا درونی به جزئیات درونی علم فرو می‌رود و تلاش می‌کند تا  گم‌گشتگی‌ها را تبدیل به یافتن و درک دقیق‌تر کند. برخی بر این باورند که رسانه در دنیای مدرن ساحتی از اندیشه است. در این صورت، این ساحت الزامات و مبانی ویژه‌ خود را دارد که می‌توان بزرگ‌ترین ویژگی آن را تأثیرگذاری و جهت‌دهی دانست. گوناگونی رسانه‌ها، گسترش هرروزه‌ آنها و به‌طور کلی جایگاه رسانه‌ها و به‌خصوص رادیو در تنویر افکار، ایجاد فضایی برای تضارب آرا و همچنین اهمیتی که رسانه‌های گروهی در ارتقای سطح آگاهی و تعالی فرهنگ و دانش عمومی دارند را نمی‌توان نادیده گرفت.بی‌گمان رادیو یکی از مهم‌ترین عوامل فرهنگی در دنیای مدرن است که بر پیچیدگی آن نیز افزوده و ساحات شناخت و معرفت را نیز غامض‌تر کرده است. برخی رادیو را از نشانه‌های پویایی، تحرک توسعه و بسط فرهنگی هر جامعه‌ای در گسترش ساحت شناختی آن می‌دانند. در کل رادیو یعنی گرما، بودن، صمیمیت و درک هستی...
بارانی با بیان مهم‌ترین ویژگی و شاخصه گوینده رادیویی می‌افزاید: گویندگی به مفهوم امروزی آن، واژه نسبتا جدیدی است که با پیدایش و گسترش «رادیو» ازحدود۷۰سال پیش به فرهنگ واژگان فارسی افزوده شد. در لغت‌نامه‌ها و فرهنگ‌های گذشته گویندگی را به معنی سخن‌گویی، نطق، خوانندگی، قوالی، قصه‌گویی، سرایندگی، شاعری و...آورده‌اند؛امری که درنوشته‌های ادبی و متن‌های کهن شعر و نثر و فرهنگ فارسی‌‌زبانان جامعه ایرانی بیش از هزار سال با همین معانی رواج داشته است. گویندگی در کاربرد حرفه‌ای و امروزی آن، عبارت است از: فرآیند تبدیل اندیشه شفاهی یا مکتوب به کلام و سخن مفهوم و انتقال آن به مخاطب، به صورتی هنرمندانه.
 
اهمیت تمرین و آموزش در گویندگی
وی ادامه می‌دهد: امروزه گویندگی، به‌ویژه در دنیای ارتباطات و رسانه‌ها، به‌عنوان حرفه‌ای جذاب مورد توجه و تحسین است و همراه با رشته‌های مشابهی همچون گزارشگری، بازیگری، دوبلاژ و اجرا، توجه بخش بزرگی از مخاطبان مراکز رادیویی و تلویزیونی را به خود جلب کرده و گویندگان توانا و خوش‌صدا سال‌ها به‌عنوان شخصیت‌هایی محبوب مورد احترام و توجه مخاطبان رسانه‌ها بوده‌اند. می‌توان شاید و باید مهم‌ترین ویژگی و شاخصه گویندگی در رادیو را، صدای فونیک و رادیوفونیک دانست که با شنیدنش لذت شنوای شما تحریک می‌شود.گوینده باسابقه رادیو تهران با بیان پیشنهادهایی به علاقه‌مندان حرفه گویندگی عنوان می‌کند: با وجود آن‌که موارد متعددی مانند جنس صدا و... امری ژنتیکی و خدادادی از نکات قوت یک گوینده به‌حساب می‌آید اما فن‌بیان، سبک گویندگی و چگونگی سخن گفتن یک گوینده، مهارت‌هایی هستند که دراثر تمرین و آموزش به‌دست می‌آیند و تقویت می‌شوند. به نظر من پشتکار، تمرین وهمچنین تمرکز مهم‌ترین مواردی هستندکه باید قبل از ورود به این حرفه مدنظرقرار بگیرند.
​​​​​​​بارانی در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز رادیو را چطور می‌بینید؟ می‌افزاید: یکی از پیامد‌های تحولات شگرف فناوری، تغییر مصادیق انواع رسانه‌هاست، مثلا شکل ظاهری آنچه روزگاری رادیو خوانده می‌شد و در شکل نمایشی از آن دیده می‌شود، با شکل امروزین رادیو که در گوشی‌های همراه و حتی یخچال‌ها ظاهر می‌شود، کاملا متفاوت است. رادیو همزمان با گذر از فناوری آنالوگ و ورود به عصر دیجیتال، خود را بازتعریف کرد و با ساختاردهی مجدد خود از رسانه‌ای که زمانی خبر و سرگرمی را صرفا به شکل صوتی منتقل می‌کرد، به رسانه‌ای تبدیل شد که محتوای چندرسانه‌ای در دسترس مخاطبان قرار می‌دهد. همچنین مفهوم برنامه رادیویی، محتوای رادیویی و فرمت این محتوا کاملا دگرگون شده است. 

شکل‌گیری مفهوم جدیدی از رسانه
وی بیان می‌کند: پادکست، نوعی برنامه‌سازی رادیویی یا نوعی رادیوی امروزین است. همچنین رادیوهای تصویری یا ترکیب تصویر و متن با رادیو و اطلاعاتی که از طریق رادیو به مخاطب داده می‌شود، مفهوم رادیو را از رسانه‌های صرفا صوتی خارج کرده و می‌توان این‌گونه گفت که چه در فرم، چه محتوا و با ظهور رسانه‌های اجتماعی باعث شده که مفهوم تازه‌ای از رسانه جمعی ــ اجتماعی شکل بگیرد که ظهور و ترکیب جدیدی از رسانه‌های سنتی، جمعی و رسانه‌های مدرن اجتماعی است. در نتیجه مفهوم دیگری را پیش‌بینی می‌کنم که اوج همگرایی فرم و محتوا خواهد بود و می‌توان به آن رسانه همراه جهانی نام داد. 
وی در پایان با اشاره به حقوق اساسی مخاطب می‌افزاید: به نظر من یکی از حقوق اساسی مخاطب آن است که همواره جایی برای مخاطب درنظر بگیریم و بگذاریم او خود محتوا را تکمیل کند. شهروندنگاری و تولید محصول، یکی ازمصادیق این اصل است که فراتر از آن در هر محصول حرف‌هایی توسط رسانه‌نگاران و حرف‌هایی متعلق به رسانه مطرح است که باید جای مخاطب ‌و کاربر محفوظ باشد. تمام حقوق فقط برای ناشر یا رسانه محفوظ نیست، بلکه برای مخاطب هم محفوظ است...امیدوارم در سال پیش رو تحولی عظیم را شاهد باشیم در عرصه تولید، محتوا و سلامت روان کارمندان.

دیگر خبرها

  • سریال جدید مهران مدیری؛ در «پدر قهوه» چه می‌گذرد؟
  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
  • وزیر کار: جامعه کار و تولید مخاطب اصلی شعار سال
  • شهید مطهری روشن‌فکر، زمان‌شناس و مخاطب‌شناس بود
  • روایت شاهدان عینی از لحظات درگیری و شهادت حمیدرضا الداغی + فیلم
  • تکذیب صحبت‌های غضنفری درباره وعده مالی و کمیسیون‌ها
  • روایت یک اقتصاددان از اتفاقی نگران‌کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • آغاز یک صبح با نشاط همراه با برنامه «صبح صبا»